Prioriteiten stellen

  • Je takenpakket is te groot voor de tijd die je ter beschikking hebt
  • Je twijfelt aan welke taken je prioriteit moet geven en welke niet
  • Je wil af van het schuldgevoel dat je niet voldoende hebt gedaan
  • Je wil graag beleidsmatig de doel- en taakstellingen van je organisatie met je collega’s onderzoeken

Wat hieraan te doen?

Op macro- en mesoniveau (samenleving en organisaties)

Het gebrek aan tijd is in vele organisaties een structureel probleem. Het heeft te maken met positionering op de markt, financiering, economisering, rationalisering etc.
Via o.a. cocreatieve beleidsvoering waarbij maximale participatie en efficiëntie in besluitvoering samen gaan, kan een organisatie leren op dat niveau beter de tering naar de nering te zetten en te komen tot door alle medewerkers gedragen beleidskeuzes.

Op microniveau (de medewerker)

Het maken van de juiste keuzes is een gevolg van meer en betere ervaring in het omgaan met morele dilemma’s. Een medewerker kan leren hoe je snel, accuraat én in samenspraak met anderen een  juiste beslissing kan nemen en beargumenteren. Door betere reflectie verdwijnt ook het gevoel niet voldoende of goed te hebben gefunctioneerd.
Lees  een interview met  Kristof Van Rossem en 2 verpleegkundigen over het stellen van prioriteiten in een ziekenhuis. Het artikel verscheen in  Nursing, tijdschrift voor verpleegkunde, september 2010.