Filosoferen met kinderen en jongeren

Filosoferen is een vorm van intensief leven. In de omgang met mensen uit zich dit in een bereidheid tot onderzoek naar de waarheid en de waarde van heersende denkbeelden, ideeën en overtuigingen. Er zijn allerlei varianten :

  • de Lipman-traditie in het filosoferen met jongeren en kinderen
  • de Nelson-traditie van de socratische gespreksmethode
  • de Böhmiaanse open dialoog-traditie
  • Een gesprek over wat belangrijk is : filosoferen met kansengroepen

Luister naar het interview met Kristof over filosoferen met kinderen op radio 1 : http://www.radio1.be/hautekiet/filosofeer-eens-met-je-kleinkind

groep

In deze workshop of training probeert u enkele varianten uit die bij uw doelgroep passen.

Kristof Van Rossem begeleidt jaarlijks sessies Filosoferen met Kinderen en Jongeren voor diverse scholen in Vlaanderen en Nederland. Hij begeleidt een jaarlijks seminarie 'filosoferen met kinderen en jongeren' aan de lerarenopleiding van de KULeuven met een stagegedeelte aan de Freinetschool De Appeltuin in Leuven. Hij verzorgt ook een seminarie FMKJ aan de lerarenopleiding van de HUBrussel en een training gespreksleider Filosoferen met kinderen en Jongeren voor het Stedelijk Onderwijs van de  Stad Antwerpen. Hij begeleidt een jaarlijkse cursus gespreksleiders FMKJ in open aanbod.

In De Moeial, december 2013 verscheen een interview met Kristof en twee andere begeleiders in het filosoferen met kinderen, zie hier of klik hier (pdf, 209 kB).

In Weekend-Knack van 14 juni 2009 verscheen een artikel hierover. Je kan het hier lezen.

Lees hier twee reacties van cursisten van de opleiding "filosofisch gespreksleider voor kinderen en jongeren"

groep kinderen

Sinds schooljaar 2011-2012 begeleidt Kristof voor het Stedelijk Onderwijs Antwerpen een mastercourse 'filosoferen met kinderen en jongeren'.

Enkele reacties van cursisten :

Ik heb Nieuwe werkvormen, meer inzichten in gespreksopbouw, evaluatiemethoden geleerd. Kristof was een aangename begeleider met duidelijk veel kennis van zaken. (Femke Maes, leerkracht zedenleer)

Het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat alles valt of staat met het maken van de juiste afspraken. Dit met een hoop zelfvertrouwen die ik les na les heb weten op te bouwen. Nogmaals dank hiervoor. Jij hebt mij goesting gegeven, ne redbull into my brains! (Jef Melis, leerkracht filosofie)

 

 

Je kan Kristof voor het begeleiden van sessies filosoferen met kinderen voor ouders of
kinderen engageren door een mailtje naar kristof@socratischgesprek.be.