De kracht van het vragen stellen

Doelgroep: elke organisatie die de kwaliteit van interventies in de communicatie met cliënten, collega’s, … wil bevorderen

Elke vraag die we stellen heeft een ander effect. Is dit effect afhankelijk van de vraag zelf, van de begeleider of van de bevraagde? Wanneer 'werkt' een vraag eigenlijk? Wat onderscheidt een goede van een minder goede vraag? Welke vragen brengen mij het dichtst bij mijn doel? Hoe kan ik aan het 'beantwoorden' van vragen weerstaan?

kracht vragen stellen In deze training leer je met vragen op een creatieve, innovatieve en efficiënte manier omgaan. Na een inleidende oefening over soorten vragen oefenen we ons in het stellen van vragen in het (leer)gesprek. We gaan na wat de 'gebruiksaanwijzingen' zijn, welk effect en welk resultaat vragen kunnen hebben. Bijzondere aandacht gaat naar de kracht van 'blijvende' vragen. Dit zijn vragen die niet meteen 'opgelost' zijn en verder onderzoek vragen.

Aan de hand van praktische oefeningen leren we verschillende vragen ontdekken en inzetten in de praktijk van een organisatie, een team, een klas of een groep. Belangrijk is hierbij de ontwikkeling van praktische wijsheid, die vorm van weten die je in staat stelt de juiste interventie te doen met de juiste woorden op het juiste moment.

Lees HIER het artikel over de kunst van het vragen stellen (Knack, 2014)

Luister hier wat Kristof over filosoferen met kinderen vertelde op radio 1.

Praktisch :

Deze training kan in allerlei varianten plaatsvinden en kan ook in workshopvorm van 1 dagdeel worden georganiseerd.